Att hämta sig från mobbning

Jag kommer aldrig sitta och va ledsen och tycka synd om mig själv för att jag växte upp med mobbning. För det har verkligen format mig till den person jag är idag. Och dag så älskar jag mitt liv.
 
Jag kan titta på två av mina brorsbarn som är 14 och 16 år och vet bara vilket tonårsliv dom har framför sig, jag skulle själv aldrig vilja gå igenom det igen. Det va en helvetes period för mig. Jag tror att dom som har blivit mobbade, oavsett för vad, att man är större, mindre, svart, vit, gul, brun, fattig eller rik så känner man sig bara mindre och mindre värd som människa. Men jag tycker det är tvärtom!
Jag hade en så kallad vän (ingen nämnd) som sa en kommentar som sårade mig oerhört. Vi skulle iväg och jag hade fått nya kläder & kände mig såå himla fin. Då sa hon och hennes nya vänner att jag såg ganska rund ut och sen klämmer hon ur sig att hon skäms över mig. Det va som va att få en spark i magen. Jag va ju så ledsen redan och gjorde allt för att passa in. Idag så pratar vi med varandra och jag tror inte ens hon kommer ihåg att hon har sagt det. Min uppväxt va ganska tuff. Jag va med om något väldigt jobbigt och stort som kom att påverka mig för hela mitt liv. Det jag vill säga idag till dom som är mobbade är att lita på sin egen magkänsla, kämpa inte för att passa in. Älskar du att träna hundar - gör det då. Är du kille och vill sminka dig - vad väntar du på? För INGEN kommer att stå och tacka dig om 10-20 år för att du struntade i att gå din egen väg och dina mål för att det skulle passa andra.
 
Jag har fått så mycket positiv feedback av underbara människor som läser min blogg och många tror inte att jag har varit så mobbad jag faktiskt va. Men idag kan jag hjälpa att finnas till för andra. För jag som många andra kämpade ganska hårt i motströms under uppväxten. Ibland tappade man orken vilket fick sina konsekvenser som jag kommer att ta upp senare i bloggen. Hade jag haft en bråkdel av mitt självförtroende jag har idag när jag va utfryst och mobbad så hade jag lämnat dom sk vännerna och hellre varit ensam än att få höra sånt som jag aldrig glömmer. Men som sagt, det har ju format mig till den jag är idag. Jag har världens bästa sambo som jag kan prata med allt om.. Allt från mensvärk, skvaller till viktiga saker. Jag har min underbara gamla hund, riktiga vänner och mina underbara föräldrar och jag har många intressen. Om man har ett intresse man brinner för så tycker jag att man ska fortsätta med det.Oavsett vad andra tycker. Idag så älskar jag att pyssla, träna hundar, mode & inredning som jag med glädje kommer dela med mig av för att inspirera andra till att göra det dom har intresse för. Och glöm aldrig att det finns alltid någon som älskar dig för den DU är.
 
 
 
Va alltid dig själv, för alla andra är redan upptagna. :)
 
Jag fick två bilder mailade till mig från min mor &svägerskan som jag tänkte dela med mig av för det va väldigt tänkvärda ord :)
Lämna mer än gärna ett kommentar och fortsätt att ha en underbar dag och ta hand om dig själv och alla andra.
 
 
Massa kärlek Sophia

Kommentarer
Postat av: Charlotte

Hej
Jättebra skrivet om mobbing. Ta ingen skit, helt rätt inställning. Jag blev också mobbad under skolåren. I dag är jag i skolans värld och föreläser om det.
De som mobbade mig har jag även föreläst för och det kändes extra skönt att få se deras tappade ansikten och skämmas. Så stå på dig. Du är stark och mycket bra att du skriver om det på en blogg. Du gör fina saker. Föreslår att Du har en hemsida och marknadsför den på Facebook. Så kan de som mobbade dig se att Du har en potential, och de kommer bli gröna av avund. Ha en skön sommar. / Charlotte

Svar: Hej fina Charlotte.Jag kan säga att det händer inte ofta att jag får ett inlägg eller kommentar skrivet till mig som får mig stum.
När jag läste dina mail och denna kommentar så fick du mig att växa.
Allt det du skriver om är det jag skulle vilja uppnå i mitt liv.
Det "enda" jag ´har gjort va att jag skrev ett mail till en kille som gav mig väldigt elaka kommentarer som ung. Jag förklarade i mailet hur illa han och hans kompisar gjorde mig, såg även att han själv hade ett dotter på fyra år och jag skrev att jag verkligen önskar att hon ska slippa bli mobbad, för jag vet hur det är.
Men han skrev aldrig tillbaka. Jag tar det som ren feghet.
Jag tycker du verkar vara en fantastisk person och jag ser verkligen upp till dig.
Det här med hemsida skulle ju vara en dröm som gick i uppfyllelse, men jag kan inte ens ordna en snyggare blogg än detta :/ fast jag verkligen vill.
Tack för dina stärkande ord och jag hoppas att vi kommer fortsätta att hålla kontaktet.
Detsamma till dig Charlotte. Massa kramar Sophia
Sophia Evelina

2013-07-25 @ 13:10:41

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0